Ajankohtaista

8 vinkkiä tapahtumamarkkinointiin – markkinoi yhdistyksen tapahtumat onnistuneesti

Uutiset

Järjestääkö yhdistyksesi mielenkiintoisia tapahtumia, joihin toivoisit lisää kävijöitä? Tehokas markkinointiviestintä on avain tapahtumien onnistuneeseen markkinointiin. Jaakko Launonen on laatinut Hämeenraitti-hankkeelle oppaan, joka johdattaa tapahtumamarkkinoinnin saloihin käytännönläheisestä näkökulmasta. Markkinointiopas perustuu Launosen Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opinnäytetyöhön, joka käsittelee tapahtuman järjestämistä ja markkinointia. Opas on julkaistu osana opinnäytetyötä ja kaikki tiedot perustuvat alan ammattilaisten julkaisemiin lähteisiin. Tässä kahdeksan oppaasta poimittua vinkkiä, joilla sinäkin saat tapahtumiesi markkinointiin vauhtia!

 

© Maaseutuverkosto, kuvaaja Heli Sorjonen
Laadi markkinointisuunnitelma kohderyhmän mukaan

Tapahtuman markkinointi kannattaa aloittaa markkinointisuunnitelman tekemisellä. Pohdi suunnitelmaa tehdessäsi erityisesti tapahtuman kohderyhmää, eli kenelle markkinointiviestintä suunnataan ja mitä viestintäkanavia he käyttävät. Tavoitat yleisösi parhaiten, kun markkinoit tapahtumaa heidän suosimissaan kanavissa.

Selkeä verkkomainonta auttaa alkuun

Mainonta kannattaa aloittaa omista verkkosivuista. Varmista, että tiedot tapahtumasta löytyvät sivuilta helposti, sivut ovat selkeät ja helppokäyttöiset ja toimivat myös mobiililaitteilla. Huolehdi myös verkkosivujesi löydettävyydestä: lisää linkki kaikkiin organisaatiosi esitteisiin ja mainoksiin sekä sosiaalisen median kanaviin ja muihin sähköisiin alustoihin, kuten uutiskirjeeseen.

Herätä kiinnostus sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on tehokas markkinointiviestinnän työkalu, sillä julkaisut lähtevät helposti leviämään käyttäjien keskuudessa. Omasta julkaisusta täytyy kuitenkin tehdä kiinnostava, jotta se erottuu joukosta. Visuaalisesti viehättävät kuvat, ytimekkäät tekstit ja aiheeseen liittyvät aihetunnisteet eli hashtagit auttavat somejulkaisua menestymään.

Lehtimainonta sopii alueelliseen kohdentamiseen

Jos haluat kohdentaa mainontaa esimerkiksi tietylle alueelle tai tietystä asiasta kiinnostuneille ihmisille, on mainonta esimerkiksi sanoma- tai aikakauslehdissä mainio vaihtoehto. Lehtimainokset sopivat niin isojen kuin pientenkin tapahtumien markkinointiin, mutta hintaan vaikuttavat monet asiat, kuten mainoksen koko, sijaintisivu, värillisyys ja julkaisupäivä. Tästä syystä mainoksesta kannattaa tehdä mahdollisimman huomiota herättävä sekä sellainen, että pääviesti tulee selkeästi esille.

 

© Maaseutuverkosto, kuvaaja Heli Sorjonen
Vaiheista suoramainonta

Suoramainontaa ovat esimerkiksi uutiskirjeet ja muut vastaavat, jotka lähetetään suoraan vastaanottajalle. Suoramainonta kannattaa vaiheistaa, eli miettiä, koska ja kuinka paljon mainontaa tehdään. Organisaatiolle läheisille ihmisille mainostettaessa toimii yksivaiheinen mainostus, uudet ihmiset tavoitetaan tehokkaammin useammin suoritettavalla mainonnalla. Varo kuitenkin, ettet mainosta liikaa, sillä se voidaan kokea häiritsevänä.

Panosta ytimekkääseen tiedottamiseen

Ihmiset pitävät usein ulkopuolisten medioiden juttuja luotettavampina kuin organisaation omaa mainontaa. Tästä syystä kannattaa panostaa julkiseen tiedottamiseen. Jotta viestinne välittyisi ulkopuolisen kirjoittamista tapahtumajutuistakin, kannattaa laatia mediatiedote erityisen huolellisesti. Tuo tärkein sanoma heti alussa esiin, otsikoi napakasti ja käytä hyvää ja selkeää kieltä.

Hyödynnä puskaradio

Ihmiset kertovat mielellään toisilleen kiinnostavista tapahtumista. Klassisen puskaradion merkitystä tapahtumamarkkinoinnissa ei siis kannata vähätellä. Puskaradio on myös erinomainen väylä luoda organisaatiolle ja sen tapahtumille positiivista mainetta. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei puskaradio yksin riitä, vaan sen tulee vain tukea muuta markkinointia.

Muista jälkimarkkinointi

Markkinointi ei suinkaan pääty tapahtumapäivään, vaan sen jälkeen seuraa jälkimarkkinointivaihe, jolla kiitetään vieraita heidän osallistumisestaan. On tärkeää osoittaa, että tapahtumajärjestäjä arvostaa paikalla olleiden osallistumista. Kiitokset tapahtumasta voi lähettää esimerkiksi kirjeitse tai sähköpostitse, ja liittää mukaan muuta materiaalia tapahtumasta.

Lue lisää Tapahtuman markkinointioppaasta.