Suomen Kylät ry toteuttaa yhdessä Kyläkauppa 2.0-hankkeen ja Suomen Yrittäjäopiston kanssa viestintä- ja kuvauspäivän kyläkauppojen puolesta. Kuvauspäivän rahoituksen mahdollistaa EU-maaseuturahoitus.
Satakuntalainen TikTok-tähti “Amski” Anne-Mari Tarkkio ja tamperelaistunut some-vaikuttaja Ina Lähteenmaa saapuvat Satakunnan ja Pirkanmaan kyliin ja kyläkauppoihin kylään. Kuvauspäivän aamupäivänä vaikuttajat ovat mukana Suurimaan kyläkaupassa Jämijärvellä. Iltapäivänä some-vaikuttajat hyppäävät mukaan Mukkalan kauppa-autoon, joka palvelee kylien asukkaita keskiviikkona esimerkiksi Parkanon ja Jämijärven kylissä.
– Olemme tällä kampanjalla kyläkauppojen puolella. Suomessa on jäljellä enää muutama kauppa-auto. On tärkeää esitellä niiden lisäarvoa maaseudulle, vielä kun voidaan. Vetoamme Orpon hallitukseen, että kyläkauppatuki säilytetään ja sitä jatketaan. Se on osa huoltovarmuutta ja maaseudun elinvoimaa, että myös pitkien välimatkojen Suomessa on kauppoja asukkaille ja mökkeilijöille. Tällä kampanjalla haluamme pitää kyläkauppojen puolia ja kannustaa suomalaisia tukemaan paikallista kyläkauppaa, toteaa Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto.
Kuvauspäivä järjestetään keskiviikkona 21.1.2024 ja toimittajat ja median edustajat ja alueen asukkaat voivat tulla tapaamaan some-vaikuttajia ja Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtajaa.