Nuorten tulevaisuusjaosto: Enemmän etätyöhubeja kylille!

Kannanotot

Etätyöt ovat lisänneet maallemuuttoa sekä maaseudun vetovoimaa. Mökeillä ja loma-asunnoilla ei välttämättä ole kaikista ergonomisin etätyöpiste tai nettiyhteys ei riitä videokokouksiin. Suomen Kylät ry:n nuorten tulevaisuusjaoston mielestä maaseudun rauhan ja hyvät etätyövalmiudet voidaan yhdistää perustamalla kylille etätyöhubeja!

Etätyöhubi on esimerkiksi kylätalolle tai muuhun tilaan perustettu yhteiskäyttöinen etätyötila, josta kyläläiset voivat varata itselleen ergonomisen työpisteen. Lisäksi etätyöhubissa voisi olla varattavia kokoushuoneita, lounasravintola, kahvila tai pienemmässä mittakaavassa kauppa-automaatti. Etätyöhubista löytyisi laitteet etäkokouksiin osallistumiseen sekä valokuitunettiyhteys, jolla voi olla yhteydessä työkavereihin joko toisella puolella Suomea tai maailmaa. Etätyöhubi muuntautuisi myös rauhalliseksi opiskelutilaksi tai iltaisin nuorten ja yhdistysten harrastustilaksi.

Suomen Kylien nuorten tulevaisuusjaoston mielestä kylien etätyöhubit lisäävät entisestään maaseutukylien ja -kuntien pito- ja vetovoimaa sekä tekee etätyöstä entistä saavutettavaa. Esimerkiksi Viitasaaren etätyötilat Lennätin ja Uudenkaupungin Messi ovat erittäin suosittuja ja pidettyjä paikkoja työskennellä etänä.

“Kaikilla ei ole mahdollista tuunata kotiaan ergonomiseksi etätyöasemaksi tai ei ole valmiutta ostaa tarvittavia laitteita. Lisäksi sähköpöytien, kuulokkeiden tai kokousmikkien yhteyskäyttö on kestävää sekä ympäristöystävällistä. Varsinkin nuorille oman terveellisen etätyöaseman pystyttäminen voi olla haastavaa, joten toivomme etätyöhubien lisääntyvän maaseudulla!”, kehuu nuorten tulevaisuusjaoston puheenjohtaja Karoliina Ahtiainen.

Kylätalojen etätyöhubeista puhuttaessa ei saa unohtaa yhteisöllisyyden ulottuvuutta. Kyselyiden mukaan etätyön huono puoli on työyhteisön siirtyminen Teamssiin ja Slackiin. Kylän etätyöhubi kokoaisi kaikki kylän ja alueen etätyöntekijät samaan paikkaan ja etätyön rinnalle muodostuisi taas palauttava työyhteisö.

Suomen Kylät ry:n nuorten tulevaisuusjaosto kannustaakin kaikkia maaseutukuntia, kyläyhdistyksiä, kylien yrittäjiä, nuorisoseuroja ja paikalliskehittäjiä perehtymään etätyöhubeihin ja edistämään niiden perustamista omalle kylälle. Etätyö on tulevaisuutta ja tässä kannattaa olla mukana.

Tehdään yhdessä maaseudulla tehtävästä etätyöstä ergonomista ja yhteisöllistä!

Karoliina Ahtiainen
Suomen Kylät ry:n nuorten tulevaisuusjaoston puheenjohtaja
karoliina.ahtiainen@hotmail.com
p.