Blogi I Asko Peltola
Jokaisella ajalla on omat muotisanansa. Ne kelluvat julkisuusaalloilla muutaman vuoden, kunnes tilalle kohoaa uusia. Tänään pintaliitäjinä ovat megatrendi ja ilmiö.
Muotisanat ohjaavat keskustelua
Kaikki tietävän Wikipedian mukaan megatrendi on yleinen kehityssuunta tai laaja muutosten kaari, joka tapahtuu maailmanlaajuisesti. Sillä odotetaan olevan suuria ja pitkäaikaisia vaikutuksia yhteiskunnassa. Kaupungistuminen ja digitalisaatio mainitaan eräinä tämän ajan esimerkkeinä.
Ilmiölle on monenlaisia selityksiä. Viimeaikojen keskusteluissa se on kai enimmäkseen ymmärretty kehityskuluksi tai muutokseksi, jossa on vaikea osoittaa, mikä on syy ja mikä seuraus. Siis klassinen ”muna-kana -ongelma”. Lisäksi ilmiöt riippuvat toisistaan.
Niin tai näin, muotisanoilla myös vaikutetaan asioihin ja tulevaisuuteen. Tietoisesti tai tiedostamatta. Kun yleisessä puhunnassa joku asia vahvistetaan megatrendiksi tai ilmiöksi, sitä ei käy kieltäminen. Hankalinta on, jos megatrendi-ilmiöt alkavat ohjata käyttäytymistämme. Sopulien tavoin vaivumme joukkopaniikkiin.
Moni meistä muualla kuin kaupungeissa asuvista on väsähtänyt viime aikojen keskusteluun maaseudun alasajosta ja kylien kuolemasta. Haja-asutusalueille ovat jäämässä vain he, jotka eivät ymmärrä ajan trendejä tai pysty olinpaikkaansa muuttamaan.
Muuttuva maaseutu trendien ratkaisijana
Totta kai maaseutu muuttuu jatkuvasti, niin kuin koko yhteiskuntakin. Mutta on harhaväite tai näköalattomuutta väittää, että suomalaisella maaseudulla ei olisi elämisen edellytyksiä myös tulevina vuosikymmeninä ja -satoina.
Tulevaisuuden uhkakuvissa ovat tänään pinnalla monet globaalit kysymykset: ilmastonmuutos, ruoan riittävyys, ympäristötuhot ja pakolaisuus. Ratkaisuja näihin maailmanlaajuisiin haasteisiin löytyy maaseudulta ja paikallisyhteisöistä.
Lisäksi on hyvä muistaa, että dramaattisimmat tulevaisuuskuviot esitetään usein tilastollisesti harhaanjohtavasti koordinaatiston pystyakseli katkaistuna. Hiljalleen alas- tai ylöspäin menevä kehityssuunta saadaan näyttämään rakettinousulta tai syöksylaskulta. Ja samalla vaikutetaan ainakin mielikuviin – ja jopa ihmisten käyttäytymiseen.
Jäitä hattuun megatrendimaalareille
Mikä neuvoksi? Itse toivon näille megatrendimaalareille ja erityisesti heitä sokeasti uskoville jäitä hattuun. On tärkeää miettiä tulevaisuutta, mutta lähtökohtana on oltava se, mitä voimme itse tehdä sille, etteivät synkimmät tilastoennusteet toteudu. Tulevaisuus ei vain tupsahda jostain, vaan se tehdään.
Kun jokainen meistä paikallisuuteen uskova kertoo siitä kaikesta hyvästä ja kauniista, mitä arjestamme löytyy, ollaan jo pitkällä. Vastakkainasettelua en kaipaa, vaan rohkaisua. Ja sitä meistä jokainen osaa tehdä.
Asko Peltola
Varapuheenjohtaja
Suomen Kylät ry
Kirjoitus on julkaistu alun perin Suomen Kylät ry:n uutiskirjeessä