Ansiomerkit

Suomen Kylät ry:n jäsenjärjestöt voivat palkita toimijoitaan ansiomerkeillä

Ansiomerkkejä on saatavilla pronssisena, hopeisena ja kultaisena. Niissä on pidikkeenä tupella varustettu neula.

Pronssinen ansiomerkki
Myöntöoikeus: Maakunnallisilla kyläyhdistyksillä tai Leader-ryhmillä tai Suomen Kylät ry:n puheenjohtajalla tai toiminnanjohtajalla.
Kenelle: Vähintään 6 vuotta ansiokasta vapaaehtoistoimintaa kylien puolesta tai ansioitunutta vastuunkantoa Leader-ryhmän tai kyläliikkeen luottamus- tai toimihenkilötehtävissä.
Miten: Hakemus toimitetaan joko maakunnalliselle kyläyhdistykselle tai Leader-ryhmälle. Päätöksen jälkeen hakemus tulee toimittaa Suomen Kylät ry:lle marianne.liitela@suomenkylat.fi ja siinä tulee käydä ilmi, kenelle ansiomerkki myönnetään perusteluineen sekä laskutus- että postitusosoitteet.

Hopeinen ansiomerkki
Myöntöoikeus: Maakunnallisilla kyläyhdistyksillä tai Leader-ryhmillä tai Suomen Kylät ry:n hallituksella.
Kenelle: Vähintään 12 vuotta erityisen ansiokasta toimintaa kylätoiminnan ja/tai Leader-ryhmän luottamus- tai toimihenkilötehtävissä. Saajalla on ollut merkittävä rooli kyläyhdistyksen toiminnassa ja/tai vahva kokemus Leader- ja/tai kyläliikkeen luottamus- tai toimihenkilötehtävissä.

Kultainen ansiomerkki
Myöntöoikeus: Suomen Kylät ry hallituksella. Hakemukset toimitetaan sähköisellä hakulomakkeella tästä.
Hakija: Hakijana voi olla maakunnallinen kyläyhdistys, Leader-ryhmä tai Suomen Kylät ry:n hallitus tai jaosto.
Kenelle: Erityisen painavat ansiot paikalliskehittämisessä ja Leader- ja/tai kyläliikkeen hallinnossa ja vaikuttamisessa. Valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä ja näkyvä työ kylä- ja/tai Leader-toiminnan puolesta. Saaja ei voi olla Suomen Kylät ry:n hallituksen jäsen. Myönnetään hyvin säästeliäästi.

Kylätoiminnan viiri
Kylätoiminnan viirin käyttötarkoitus on olla huomionosoitusväline merkkipäiviä, vierailuja ja muita vastaavia tilanteita varten. Viirin myöntämisen perusteena on aina selkeä, arvostusta herättävä yhteys paikalliseen kehittämiseen.

Hinnat (sis. postikulut):
Pronssinen ansiomerkki: 30 euroa
Hopeinen ansiomerkki: 60 euroa
Kultainen ansiomerkki: 100 euroa
Viiri: 30 euroa

Lisätietoja ja ansiomerkkien hakemukset ja viirien tilaukset:
järjestökoordinaattori Marianne Liitelä
marianne.liitela@suomenkylat.fi