Suomen Kylät ry kannanotto: Liikkuvat palvelut liikkeelle

Kannanotot

Suomen Kylät ry kannanotto 18.9.2023
julkaisuvapaa

Liikkuvat palvelut liikkeelle – investointiavustus kyläpalvelubussiin budjettiriihestä

Suomen Kylät ry esittää, että Petteri Orpon hallitus tukisi hyvinvointialueita uudella investointiavustuksella kyläpalvelubussiin. Järjestö on huolissaan uutisoinnista, missä kerrotaan useiden sote-asemien ja lähipalveluiden lakkautuksista hyvinvointialueilla rahoitusvajeen vuoksi. Hallitusohjelman mukaan liikkuvia palveluita tuetaan varsinkin harvaanasutuilla alueilla. Toimivaksi todettu ja kustannustehokas Mallu-kyläpalvelubussi on palvellut Etelä-Karjalan hyvinvointialueella jo vuodesta 2011. Toinen esimerkki toimivasta liikkuvasta palvelusta on punkkibussi, joka on yksityisen puolen pyörittämä palvelumalli.

– Pyörien päällä oleva kyläpalvelubussi on kustannustehokas, palveleva ja ennaltaehkäisevä malli. Asiakkaan luokse tuleva palvelu tarkoittaa vähemmän Kela-kyytejä, kun palvelubussi ottaa kyläläisten verinäytteet, verenpaineet ja suorittaa oppilaiden terveys- ja hammastarkastukset. Ideassa investointiavustus tehtäisiin kuten kirjastoautoissa: ministeriö maksaa siivun valtionapuna ja hyvinvointialue investoi loput. Miljoonalla eurolla voitaisiin laittaa liikkeelle useampi kyläpalvelubussi, toteaa Suomen Kylät ry toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto.
Valtiovarainministeri Riikka Purran budjetissa hyvinvointialueita rahoitetaan 24,6 miljardilla eurolla vuonna 2024 ja mahdolliseen lisärahoitustarpeeseen on varattu miljoonan euron arviomääräraha. Suomen Kylät ry näkee, että näistä rahoista tulisi löytyä euroja myös liikkuville palveluille.

– Kaikki eduskuntapuolueet tukevat ohjelmissaan liikkuvia sote-palveluja. Palveluiden kehittäminen ei ole edennyt vuosikymmeneen, kun katse on ollut pelkästään kiinteistöissä ja seinissä. Liikkuvat palvelubussit tuovat maaseudulle ja kylien asukkaille ketterästi palveluita. Etelä-Karjalan malli toimii ja vetoamme Orpon hallitukseen, että se laittaisi liikkuvat palvelut liikkeelle, kannustaa toiminnanjohtaja Koivisto.

Lisätietoja:
Aleksi Koivisto, toiminnanjohtaja