Ajankohtaista

Matkapäiväkirja Raution kyläyhdistyksen matkasta Saksaan vastaanottamaan kyläpalkintoa

Uutiset

Raution kylä menestyi eurooppalaisessa kyläkilpailussa. Rautio vastaanotti pronssisen palkinnon European Village Renewall Award -kilpailussa ja tämä kirjoitus on Salme Koivusipilän ja Lucia Pavlovicsin reissupäiväkirja Saksasta.

RAUTIO – HOFHEIM (SAKSA, BAIJERI) – RAUTIO // 11.5.-14.5.2023
MATKAPÄIVÄKIRJA // SALME KOIVUSIPILÄ JA LUCIA PAVLOVICS
TORSTAI 11.5.2023
WILKOMMEN IN BAYERN!
No niin, lähtö Ylivieskasta klo 8.48 junalla kohti Helsinkiä. Seurana Lucia Pavlovics, joten reissuun lähden turvallisin mielin, kun oppaana on rautainen ammattilainen. Lento lähtee vasta klo 16.55 , kerkeämme hyvin syödä Tikkurilassa ja siirtyä sen jälkeen paikallisjunalla Helsingin lentokentälle. Lähtöselvitys, turvatarkastus ja koneeseen. Lento hyvin aikataulussa ja 2,5 tunnin päästä olemmekin Franfurt am Mainin lentokentällä, noin klo 18.30. Jaa…pitäisi löytää se vuokra-auto, Europcar. Ei löytynyt 2 Terminaalista mutta onneksi 1 Terminaalista, kellarista. Upea, musta katumaasturi Opel Grandvagon vain meille kahdelle! Matkaa majapaikkaan, Haus am Wald, Georg-Göpher-Straβe 31, Eltmann vielä 194 km. Onneksi on hyvä kartturi vieressä. Vettä sataa kaatamalla ja liikennettä tosi paljon. Hidas kaista on täynnä rekka-autoja joten ei auta muu kuin ajaa keskikaistaa muiden muassa. Nopeus 100 – 120 km/h ettei ollut muiden tukkona. Yksi onnettomuuspaikka matkan varrella. Saavuimme Eltmannin kylään majapaikkaan noin klo 22.00. Auton ovet lukkoon ja nukkumaan. Tähän asti kaikki hyvin!
PERJANTAI 12.5.2023 ZUSAMMEN!
Aamupala klo 7.30. Ei mitään kiirettä, ilmoittautuminen juhlapaikalle vasta klo 9:n mennessä. Ajomatka Hofheim in Unterfrankeniin on 30km elikä noin puoli tuntia. Olipas kimurantti tie. Halki pienien kylien ja välillä ihanaa vehreyttä, rinteillä viiniviljelyksiä. Keltaisena hohtavia rypsipeltoja ja vihreitä kumpuilevia peltoja. Kaikesta näkyy miten paljon täällä kevät on edellä, sillä puissa on jo täydet lehdet.
Hofheimissa ilmoittautuminen kaupungintalolla jossa saimme kangas-kassit esitteineen ja nimilaput kaulaan. Finland ja Finnland…kumpikin käy.
Meille kerrottiin, että bussit kiertoajeluille on lähdössä linja-autoasemalta. Vaikka emme olleet tilanneet paikkoja, ystävällinen järjestäjä lähti viemään meidät autollaan kokoontumispaikalle. Saimme paikat linja-autoon nro 3, jonka reitti kulki Hohnhauseniin, Burgpreppach nimiseen kylään.
Linja-auto oli täynnä unkarilaisia, Egyek-kylästä, joka sai myös pronssia European Village Renewal Award 2022 kilpailussa. Mutta yllätys, joukossa yhdet tutut kasvot. Toinen Suomessa vieraillut tuomari Tanja Mayer siinä jälleen. Halasin häntä lämpimästi ja kiitin häntä kylämme puolesta.
Kohteessa Burgpreppach tutustuimme entisöityyn kylätaloon jota meille esitteli pormestari itse. Talossa on uudistetut tilat, jotka ovat koulujen ja kyläläisten käytössä. Saimme kuulla esitelmän energialaitoksesta.
Hohnhausen on kuuluisa kyläläisten itse tehdystä bioenergiaa käyttävästä laitoksesta, johon kuuluu tällä hetkellä 28 taloa ja lisää liitetään töiden edetessä. Hanke valmistui vuonna 2019 ja toimii osuuskunta periaatteella. Hanke on säästänyt verrattuna polttoöljylämmitykseen kustannuksista yli puolet. Kyläläisten yhteistyö täälläkin voimakasta ja antoisaa.
Seuraavana kohteena ”The Green Classroom” Schulwaldissa, Saksan metsänsuojeluliiton alueella Baijerissa. Meitä odotteli metsässä sekä ala-asteen 1-2-luokkalaiset että 4-luokkalaiset. Saimme osallistua – tee siilille oma koti – projektiin. Lapset olivat täysillä mukana ja iloista puheensorinaa kuului joka puolelta. Metsästä siirryimme metsäkoulun pihalle, jossa meidät otti vastaan paikallisen metsästysseura torvensoittajineen. Saimme kuulla monta reipasta soittoesitystä. Tutustumisen jälkeen oli vuorossa ruokailu, saksalaista bratwurstia sämpylän välissä juomien kera. Mukaan liittyivät myös koululaiset. Hofheimiin palasimme noin klo 13.00.
Palkintotilaisuus alkoi klo 15.30 liikuntasalissa. Ensin tosin luulin, että paikka on teltassa markkinatorilla mutta meitä onneksi tiedotettiin paremmin. Siispä nopeasti autolla juhlapaikalle, vaatteiden vaihto sivuhuoneessa ja istumaan omalle paikalle. Nyt alkoi jännittää, Lucia aivan rauhallisena!
Tervehdyspuhe Wolgang Brost, Hofheimin pormestari, jonka jälkeen soittoa ja lauluesityksiä. Vaikuttavan ja sisällöltään mieleenpainuvan kuvaesityksen piti Theres Friewald-Hofbauer, Euroopan ARGE-maanrakennus ja kylien uudistamisen toiminnanjohtaja. Juhlapuhujina myös Euroopan ARGE- maanrakennus ja kylien uudistamisen hallinnonjohtaja Beate Shrank ja Doris Hofbauer, Euroopan ARGE-maanrakennus ja kylien uudistamisen projektihallinnon johtaja. Paneelikeskustelussa puhujina mm. Carlo Lejeune, historioitsija ja opettaja, Nadja Häupl, Anhaltin ammattikorkeakoulu, kaupunginkehitys laitos ja Wolfgang Brost, Hofheimin pormestari. Aiheena kylien kehitys ja sen merkitys uudistumiseen ja ihmisten elinoloihin. Sitten palkintojen jako.
Kunniamaininnan sai Stadtschlaining Burgenland, Itävalta ”Building Brigdes” eri kansallisuuksien välille kylässä. Sekä uuden ja vanhan yhteensovittamisessa yhteisön sisällä. Pronssipalkinnon sai 6 eri kylää ympäri Eurooppaa. Suomen Rautio-kylä oli viidentenä nousemassa korokkeelle. Salin täydeltä iloista hurrausta ja käsien taputusta. Meidät otettiin avosylin vastaan, oli hieno hetki olla edustamassa Rautiota. Otimme vastaan onnittelut ja palkinnon ja sitten vielä kuvaposeeraus. Hopeasarjassa oli 9 kylää ja kultasarjassa 5 kylää.
Tilaisuus jatkui soittoesityksellä ja päättyi kahteen yhteislauluun. Vielä
poseerauskuva punaisella matolla lähtiessä juhlatilasta.
Siirryimme juhlatelttaan aterialle noin klo 19.30 . Vaikka meitä oli juhlakansaa noin 600 henkilöä, tarjoilu toimi nopeasti ja tehokkaasti. Kiitos vain kokille, ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi! Ruokailun aikana ja sen jälkeen meitä viihdytti soitollaan The Free State of Bavaria eurooppalaisella ja paikallisella musiikilla. Lähdimme kuitenkin ajoissa, sillä lauantaina oli vielä ohjelmaa tulossa aamusta asti.
LAUANTAI 13.5.2023
Aamupala hotellilla klo 8.30 Haus am Waldissa. Ikkunan läpi kuuluvaan linnunlauluun oli ihana herätä. Pieni ajomatka taas Hofheim in
Unterfrankeniin. Siellä lähdimme markkinatorin suihkulähteen tyköä oppaan mukana tutustumaan itse kaupunkiin klo 10.00. Näimme kauniita kirkkoja, kaupungin vanhat portit, joita oli vielä kolme jäljellä. Tarkasti entisöityjä vanhoja asuinrakennuksia, useita patsaita ja katuja erikoisine koristeluineen ja kukkineen. Kuulimme myös useita tarinoita liittyen paikan historiaan. Kierros päättyi klo 12.00.
Viimeinen yhteinen tilaisuus alkoi klo 13.00 juhlateltassa eli Official farewell-tapahtuma. Oli kiitospuheitten aika järjestäjille ja mukana olleille talkooporukoille. Vielä viimeiset yhteiset laulut ja halaukset. Hyvää kotimatkaa kaikille!!
Halutessa sai vielä jäädä seuraamaan maastopyöräkilpailua klo 14.00 tai jäädä illalla alkavaan konserttiin Alliance Festival of the Hofheimer Land. Aikainen herätys sunnuntain matkapäivään laittoi asiat tärkeysjärjestykseen, siispä hotelliin takaisin.
SUNNUNTAI 14.5.2023 GUTE REISE!
Aamuherätys klo 5.30, aamupala klo 6.00 ja lähtö lentokentälle klo 6.40. Kiitos Haus am Wald hyvästä yösijasta ja aamupaloista! Lentokentälle ajo 194 km ja sitten muistaa tankata tankki täyteen. Liikennettä tosi vähän, keli mainio ja nopeusrajoitukset pois käytöstä usealla osuudella. Hieman auton palautuspaikka hukassa, mutta löytyihän se sitten. Ei naarmuakaan autossa, kaikki hyvin. Lähtöselvitys, turvatarkastus ja lentokoneeseen, joka nousi klo 11.30 kohti Helsinkiä. Perillä klo 14.55 Helsingissä ja junamatkan jälkeen Ylivieskassa klo 21.00. Suuret kiitokset Lucialle matkaseurasta, oli ilo katsella ja kuunnella kuinka sait tulkattua niin monen eri kansalaisuuden välillä. Olet PRO!
Yhteenvetona kaikesta jäi erittäin lämmin tunne. Meitä oli odotettu kovasti saapuvaksi. Kadulla kävellessä ihmiset pysäyttivät meidät kun tahtoivat puhumaan kanssamme. Moni halusi myös ottaa kuvia yhdessä meidän kanssamme. Aaa – Finnland ! oli monen reaktio. Kun sanat loppuivat, kädet
ja ilmeet kertoivat loput ja päälle hyvät naurut. Kunpa jokainen rautiolainen olisi saanut olla mukana tuntemassa arvostuksen kylämme saavutuksista. Olimme hyvä esimerkki, mitä yhteisö voi saavuttaa talkoilla ja kovalla työllä. Voimme myös ottaa muilta kyliltä mallia uusista ideoista ja kehittää omaa kyläämme. Toivon, että jatkossakin yhteistyö muiden erilaisten kylien kanssa pysyy Raution toiminnassa.